Najgorsze nawyki żywieniowe

twojnajlepszyszpital.pl
[Głosów:1    Średnia:5/5]

Złe nawyki żywieniowe nie wpływają korzystnie na wygląd i samopoczucie. Niektóre z nich robi się bezwiednie, nie zdając sobie z nich sprawy, a to właśnie one mogą powodować, że dieta nie przynosi pożądanych rezultatów. Na szczęście można je zmienić, a wtedy szybko będzie można zauważyć efekty. Oto kilka przyzwyczajeń, jakie należy zmienić dla zwiększenia efektywności stosowanej diety:

Podjadanie

Podjadanie: czyli drobne przekąski między głównymi posiłkami. Zwykle takie, które są niezdrowe i kaloryczne, na przykład chipsy, cukierki, wafelki, paluszki. W ciągu dnia podjadając je, można zjeść naprawdę dużą ilość i tym samym pochłonąć dwa razy więcej kalorii nie czując wcale sytości. Najprościej byłoby je zupełnie wyeliminować, ale czy na pewno tak łatwo o to? Podjada się zwykle z łakomstwa lub dlatego, że trudno doczekać się kolejnych posiłków. Właśnie dlatego zaleca się, by jeść częściej, w mniejszych ilościach, wtedy łatwiej wytrzymać między posiłkami. Pomóc w tym może picie wody, ponieważ hamuje głód, a powinno się spożywać jej nawet dwa litry dziennie. Jeżeli jednak mimo to trudno przestać podjadać, zamiast podjadać byle co, lepiej wybrać coś zdrowszego i wartościowego, na przykład orzeszkiowocewarzywapełnoziarniste pieczywo lub jogurt naturalny. Taka przekąska z pewnością nie będzie szkodziła.

Jedzenie późnym wieczorem

Jedzenie późnym wieczorem: albo nawet w nocy. Większość osób miała sytuację, w której przebudzili się w nocy i obrali kierunek na kuchnię, prosto pod drzwi lodówki, najedli się i jak gdyby nic wracali do łóżek. Tak samo z jedzeniem późnym wieczorem: niektórzy nawet jedzą swoje kolacje leżąc już w łóżkach, a to jest bardzo niezdrowe. W nocy organizm przechodzi w stan spoczynku, wszystkie procesy w nich zachodzące przechodzą w stan uśpienia, by w ciągu nocy mogły odpocząć i się regenerować. Przynajmniej powinny. Kiedy jednak żołądek zamiast odpoczywać otrzymuje dodatkowe obciążenie, zmuszony jest do dalszej pracy, która jest mniej efektywna niż w ciągu dnia. Oznacza to, że wolniej trawi a rano budzimy się z uczuciem ciężkości, niekiedy nawet z mdłościami. Nie spala tyle kalorii, ile spaliłby w ciągu dnia, co powoduje tycie. Następnie każdy kolejny posiłek jaki będzie przyjmowany będzie trawiony równie wolno i będzie powodował nieprzyjemne dolegliwości. Na dłuższą metę prowadzi to do niestrawności.

Unikanie posiłków

Unikanie posiłków: szczególnie śniadań. Śniadanie jest ważnym posiłkiem w ciągu dnia, ponieważ dodaje energii i sił do pracy. Omijanie śniadań, co zdarza się dość często powoduje, że każdy kolejny posiłek będzie zjadany w większej ilości, niż gdyby to śniadanie zjedzono. Tak samo z innymi pomijanymi posiłkami: każdy kolejny będzie zjadany w większej ilości, czyli będzie zjadanych więcej kalorii. Wiele osób nie je prawie cały dzień, by później objeść się wieczorem co nie jest korzystne dla żołądka (patrz akapit wyżej).

Jedzenie w pośpiechu

Jedzenie w pośpiechu: w pośpiechu często jada się byle jak i byle co, zwykle coś kalorycznego, co nie daje odpowiedniej porcji witamin i składników mineralnych. Taki nawyk może doprowadzić do rozstroju żołądka. Do tego w trakcie jedzenia połyka się dużo powietrza, co doprowadza do wzdęć. Aby uniknąć obu przypadłości należy zarezerwować w terminarzu pół godziny na spokojny posiłek, który będzie obfitował w zdrowe składniki. Bywają takie sytuacje, kiedy trudno o wygospodarowanie tych trzydziestu minut na lunch lub obiad, dlatego warto mieć coś ze sobą, np. paczkę orzechów lub bakalii. Są to zdrowe przekąski, które zaspokoją głód i nie będą miały złego wpływu na żołądek.

Zajadanie emocji

Zajadanie emocji: niestety, nawyk ten często jest praktykowany przez kobiety. W pocieszeniu często sięgają po lody, czekoladę, pizzę i inne bomby kaloryczne. Pomocne jest tylko w trakcie jedzenia, ale już po nastrój się pogarsza, ponieważ zwykle pojawiają się wyrzuty sumienia. Po dłuższym czasie staje się to przyczyną problemów z nadwagą. Ten nawyk można pokonać jedynie siłą woli i dyscypliną. Ilekroć pojawi się zły nastrój dobrze jest wsiąść na rower i przejechać kilka kilometrów, lub obejrzeć film albo spotkać się z przyjaciółką.

Jedzenie fast foodów

Jedzenie fast foodów: fast foody są wszędzie, dużo łatwiej dostępne i dużo tańsze niż restauracja. Czasami w głowie pojawia się myśl: „jeden hamburger nie zaszkodzi”, „od kilku frytek nie przytyję”, jednak gdyby rzeczywiście to był tylko jeden hamburger i kilka frytek może nie szkodziłby tak bardzo. Tymczasem w takiej restauracji zamawia się zestawy, z napojami i dodatkami – taki zestaw to dzienna zalecana ilość kalorii, a zjada się tylko jeden posiłek. Niejednokrotnie wraca się do nich ponownie. Takie jedzenie prócz kalorii ma w sobie bardzo dużo tłuszczu, który odkłada się w tkance tłuszczowej, na pozostałych organach i zwiększa poziom cholesterolu. Sprawia, że po zjedzeniu można czuć się ospałym i ociężałym. Z takich obiadów należy zupełnie zrezygnować. Gdy na mieście odczujemy głód lepiej udać się do sklepu i kupić jakąś zdrową przekąskę. Ewentualnie można skorzystać z restauracji, gdzie serwowane jest jedzenie slow food, czyli przygotowywane ze świeżych składników, bez tłuszczu i konserwantów. Zyskują one coraz większa popularność i są jak najbardziej polecane, jeżeli prowadzimy zdrową, zbilansowaną dietę.

Nawyki żywieniowe są bardzo ważne, ponieważ to jak jemy wpływa na to jacy jesteśmy. Nikt nie chce źle wyglądać, czuć się ospały i zmęczony. Jeżeli chociaż jeden z wymienionych wyżej nawyków mamy w zwyczaju, może już znacząco wpływać na zdrowie i samopoczucie, do tego stopnia, że może być potrzebna pomoc specjalisty, na przykład endokrynologa. Warto zatem poświęcić czas i nad nim popracować.

O Tomasz Raczyk 285 artykułów
Nazywam się Tomasz Raczyk. Od lat moim zamiłowaniem jest medycyna alternatywna i filmowanie ptaków w przyrodzie. Ukończyłem studia medyczne z wynikiem bardzo dobrym. Obecnie piszę praca doktorską. W wolnych chwilach montuje filmy o przyrodzie.

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*